siilikuula2

Lean yleistyy myös palvelualoilla

Teollisen tuotannon parissa syntyneen lean-filosofian on viime aikoina huomattu soveltuvan mainiosti myös monille muille toimialoille. Lean-ajattelua onkin alettu hyödyntää yhä laajemmin esimerkiksi palveluliiketoiminnassa piirissä.

Suomen Lean-yhdistyksen 4.2.2016 Helsingissä järjestämässä seminaarissa lean-ajattelun soveltamisesta ja lean-johtamisesta puhui toimitusjohtaja Seppo Kuula ohjelmistoyhtiö Siili Solutions Oy:stä.

Vuoden ohjelmistoyrittäjäksi vuonna 2014 valittu Kuula kertoi, että Siili Solutionsissa lean-filosofiaa on hyödynnetty jo pitkään. Hänen mukaansa yrityksen craftsman-kulttuuri rakentuu lean-periaatteiden kuten prosessioptimoinnin, jatkuvan parantamisen, hukan välttämisen, keskinäisen kunnioituksen ja yhdessä tekemisen varaan.

Siili Solutionsissa tittelit eivät ole olennaisia eikä niitä käytetä yrityksen sisällä. Siilin työntekijät toimivat noin 20 hengen heimoissa, joita johtavat heimopäälliköt. Heidän tehtävänsä on huolehtia mm. kaksisuuntaisesta viestinnästä, ja työntekijät saavat heimopäälliköltä ja heimon jäseniltä vertaistukea oman osaamisensa kehittämisessä.

Great Place To Work -tutkimuksen mukaan Siilissä työntekijät kokevat, että johto luottaa ihmisten tekevän työnsä hyvin, ja työntekijöille annetaan paljon vastuuta. Seppo Kuulan mukaan työntekijöiden arvostaminen ja huomioiminen kannattaa myös taloudellisesti, sillä työtyytyväisyys näkyy myös voimakkaasti kasvaneen yrityksen tuloksessa.